Nak bela ayam? Jimat duit daripada membeli reban Ayam! Sebenarnya, dengan modal kurang dari RM500 anda boleh membina reban ayam yang sederhana besarnya untuk membela 10-20 ekor ayam; bina reban ayam anda sendiri hanya dengan peralatan murah & menggunakan bahan-bahan terpakai! Panduan & pelan reban ayam dalam blog ini akan membantu anda melalui proses langkah demi langkah cara membina reban ayam yang kukuh, selamat & selesa didiami ayam peliharaan anda.

Cara Membina Reban Ayam Secara Mudah Dengan Pelan Reban Ayam


Jika anda mencari reban ayam yang sesuai untuk diletakkan di belakang rumah, atau berminat untuk membela ayam sebagai haiwan kesayangan, sila baca sampai habis!

Sebabnya: Sebagai arkitek profesional dan tukang kayu sejak 20 tahun yang lalu, John White sering ditanya oleh rakan beliau yang membela ayam ternakan tentang cara untuk membina reban ayam yang sempurna bagi menjamin keselamatan & kesihatan ayam peliharaan mereka. Para peminat ayam datang kepada John White dengan senarai yang panjang dengan pelbagai permintaan untuk membina reban ayam mereka seperti bagaimana ;

a. Cara membuat reban ayam yang kukuh & tahan lama cukup untuk menahan pemangsa & cuaca
b. Cara membuat reka bentuk reban ayam yang cantik & kemas di halaman rumah mereka, bukan macam pondok buruk yang tunggu masa nak roboh!
c. Cara mudah & praktikal untuk menyediakan akses kepada pemilik ayam untuk mengambil telur
d. Cara membuat ruang yang selesa bagi ayam mereka untuk berkeliaran, bermain & bertenggek dalam reban

Sebenarnya teman-teman John White kecewa dengan harga tinggi reban ayam 'ready-made' yang dijual di kedai dan mahu beliau membuat reka bentuk pelan reban ayam yang mudah & murah dibina untuk keperluan mereka. Dipendekkan cerita, selepas bertungkus-lumus, John White berjaya menghasilkan pelbagai pelan reban ayam seperti yang diminta.

Dan hasilnya dapat anda lihat di ChickenCoopGuides